Nyinköpt båt i Trollhättan. Hyrbilen som skall lämnas där packas full hemma i Västerås och de tre barnen och Karin ser fram emot resan. Planen är att ta oss till Vänern med ett par tre dagar där innan Sjötorp och kanalen. I Götene blir första stoppet. Hyrbilens insprutning lägger av och vi ringer bärgare. Herz ville då skicka oss till Skövde i 2 taxibilar och sedan ge oss en ny. Jag var ganska tydlig när jag bestämde att de får hitta en alternativ lösning i Linköping då jag inte hade för avsikt att åka runt halva västergötland för att ta mig de sista 7 milen till Trollhättan. Det blev buss från Götene, dvs Jag, Kalle och Olle satt fastspända i bilen på flaket på bärgaren, Karin och Oskar i hytten med bärgningskillen. Efter att ha fått ut en AVIS bil i Lidköping blev det bunkring och packning i båten innan sänggång. Resan startade på Söndagen den 16:e. Jag lovade Karin att det skulle bli lugnt och bara en sluss ut i Vänern. Helt OK men den hade en nivåskillnad på 6 meter… lugn slussning dock. Nu började seglingen. Från Vänersborg upp till Dalbergså på dalslandssidan gick det fort med sträckbog. Vinden tilltog dock kraftigt och med den smala inseglingen tog vi ner och startade motorn. Kraftig sjögång och mitt i inseglingskanalens trängsta sektion larmar motorn för hög temperatur och lägger nästan av innan jag ser hur temperaturen sjunker och stabiliseras. Puh… Fyller på lite kylvatten och drar vidare morgonen därpå mot Läckö och Spikens fiskehamn. Fin skärgård och ett mysigt ställe. Fick samma strul med motorn här dock. Konstaterar att expansionskärlet har placerats alldeles för lågt för att få plats inuti motorrummet. Som tur är har jag tagit med verktyg och med ett par svordomar och lite svett har kärlet nu placerats i rätt höjd och utanför motorrummet. Det har visat sig vara lösningen då den fungerar bra nu. Avfärd mot sjötorp dag 3 och efter ett par rejäla skurar samt åska kommer vi fram i fint väder. Bara för att göra allt lite spännande och för att tjäna en hundring i hamnavgift klämmer vi de första 3 slussarna innan kvällshamn. Det går alldeles utmärkt trots oron för slussning och då framförallt uppåtslussning. Slussvakterna är trevliga och hjälper till om det behövs. De följande 16 uppåtslussarna varvas med andra båtar och vi har där sett exempel på folk som inte borde vara på sjön över huvud taget. De stora pojkarna hjälper till med tamparna och Karin får lägga tiden att skydda vår båt från de andra båtarna i slussen… Vi har 11 fendrar men skulle behövt ett par till… Nu ligger vi i Mottala och myser. Vi har hunnit med stopp i Töreboda och Karlsborg med besök och guldjakt på Fästningen. Det talas om problem med broöppning i Norsholm så vi får väl se om vi får lov att vända och segla runt, men det ska nog ordna sig. Hoppas allt väl med alla seglarvänner, kanske ses vi om ett par dagar i gryts skärgård!
/ Peppe och familjen på So Long!